Köszöntő az Olvasóhoz

Szerző:
Antal Zsolt

Kétszáz éve született Jókai Mór, a magyar irodalom egyik legtermékenyebb és legsokoldalúbb alkotója. A Jókai 200 emlékévhez csatlakozva a Színház- és Filmművészeti Egyetem Uránia folyóirata e tematikus lapszámban a színház, a film és a nyelvészet nézőpontjából vizsgálja a romantika nagy alakját, aki egyszerre volt regény- és drámaíró, közéleti személyiség és a színház elkötelezett rajongója.

Jókai a 19. század egyik médiamunkása is volt, újságíróként, szerkesztőként és színikritikusként egyaránt részt vett a közízlés formálásában és a nemzeti kultúra bemutatásában.

Kakas Márton a színházban című tanulmányában Gajdó Tamás Jókai újságírói alteregóját idézi fel, aki a Vasárnapi Ujság és később az Üstökös hasábjain ironikus, mégis elgondolkodtató hangnemben kommentálta a Nemzeti Színház működését. Gajdó bemutatja, hogy e levelek mögött nem pusztán élcelődés rejlik, sokkal inkább arról van szó, hogy Jókai a magyar színház mindennapjairól, a repertoár problémáiról és a közönség nevelésének a kérdéseiről fogalmazott meg máig érvényes észrevételeket.

A drámaíró Jókai a honfoglalás és a nemzeti múlt iránti érdeklődésével is a kor szellemi áramlataira rezonált. Balázs Géza írása Jókai honfoglalásdrámájáról, a Leventéről a költői színház kísérletének tekinti a millennium évére született művet, amely a magyar eredetmítosz és a történelmi önazonosság kérdéseit állítja középpontba. A tanulmány nemcsak a darab történetét követi végig, hanem az is felveti, mit jelenthet ma a Levente: egyfajta szimbolikus nyelvi-látomásos színházat, amely Jókai archaikus szóhasználatán keresztül beszél a nemzeti emlékezetről.

Galántai Csaba tanulmánya a 20. század eleji Jókai-regény-adaptációk történetét tárja fel, Hevesi Sándor Magyar Színházban tartott bemutatóinak a körülményeit és fogadtatását vizsgálva. A Kárpáthy Zoltán, Az új földesúr vagy A kőszívű ember fiai színpadra vitele nemcsak irodalmi siker volt, hanem ezek a darabok egyúttal Hevesi dramaturgiája révén a magyar romantika és a modern színjátszás közötti hidat is megteremtették.

A 19. századi Jókai-képhez szorosan hozzátartozik a divat és a vizualitás világa. Kollár Csilla Jókai és a nemzeti divat – Regény és film párbeszéde Láng Rudolf jelmeztervein című tanulmánya a reformkori viselet, a nemzeti identitás és a filmes adaptációk kapcsolatát vizsgálja. Jókai műveinek az öltözékleírásai a magyar polgári divat történetének a krónikái. A tanulmány A kőszívű ember fiai filmadaptációjának a jelmeztervein keresztül mutatja meg, miként élt tovább Jókai esztétikája a 20. század közepén.

A folyóirat „Esettanulmány” rovatában Lázár Balázs Keresd a szívedről szóló írását közöljük, amely A kőszívű ember fiai első színpadi változatának a történetét tárja fel. A tanulmány egy elfeledett színháztörténeti fejezetet idéz fel azzal, hogy bemutatja, hogyan került Jókai darabja a Nemzeti Színház helyett a Budai Nyári Színkör színpadára. A szerző a források gondos elemzésével nemcsak a színpadi adaptáció dramaturgiai sajátosságait, hanem a korabeli kulturális intézményrendszer működését is megvilágítja.

Nyelv és identitás kérdéseire irányítja a figyelmet Bódi Zoltán tanulmánya, A nemzeti identitást kifejező nyelvi eszközök – Identitáskép Jókai Mór Olympi verseny című színművében. A Nemzeti Színház fennállásának ötvenedik évfordulójára írt alkalmi mű a Múlt és a Jelen allegorikus vitáján keresztül fogalmazza újra a magyar színház szerepét. Bódi nyelvészeti elemzése a szókészlet, a retorika és a szimbolika rétegeiben mutatja meg, miként épül fel Jókai nemzetképe, és hogyan formálódik nyelvileg a 19. század végi kulturális önazonosság.

A lapszám „Tárlat” rovata Huber Beáta és Kiss Erika Zsuzsanna tollából az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet „Nekem is volt életem a deszkákon” című Jókai-kiállításáról tartalmaz ismertetést, amely vizuálisan is megidézi az író életművét, a kort, amelyben alkotott, és azt a legendát, amely köré a magyar kultúra két évszázada építkezik.

A folyóiratban végül az SZFE gondozásában ősszel megjelent új kiadványokat mutatjuk be.

E lapszám írásai különböző korokból és megközelítésekből szólalnak meg, mégis közös bennük a kérdés, hogy mit kezd ma a színház, a film, a nyelv és a nemzeti kultúra Jókai örökségével. Fogadják szeretettel ezt a válogatást, amely egyszerre tisztelgés és újraértelmezés, múltidézés és jelenkori reflexió.

Vissza a főoldalra

Kapcsolódó taralom

Jókai honfoglalásdrámája, a Levente

Szerző:
Balázs Géza
10.56044/UA.2025.2 Teljes szöveg PDF-ben Absztrakt Jókai Mór Levente című ötfelvonásos drámai költeményének középpontjában a honfoglalás kori etnikai összeütközések kapcsán Árpád négy felnőtt fiának a halála áll. A mű a millennium alkalmából született meg, s noha a bemutatóját 1898-ban többször is meghirdette a Nemzeti Színház, sőt zenés változat is készült belőle, végül sem ott, sem más színpadon nem játszották el. Mai szemmel olvasva a szöveget, az előadását legföljebb egy „költői színház” összművészeti alkotásaként lehetne elképzelni. Mint minden művében, Jókai ebben is lubickolt a nyelvi régiségekben. A Levente így megmaradt a nyelvi archaikumok iránt érdeklődők könyvdrámájának. A tanulmány a drámai költemény utóéletét is ismerteti. Kulcsszavak: Jókai Mór, Levente, történelmi drámai költemény, nyelvi archaizálás, honfoglalás kori nyelv, mediális transzformációk
Tovább

Kakas Márton a színházban

Szerző:
Gajdó Tamás
10.56044/UA.2025.2.1 Teljes szöveg PDF-ben Absztrakt A Vasárnapi Ujságban 1856-ban tűnt fel, s rövid idő alatt nagy népszerűségre tett szert Kakas Márton, Jókai Mór figurája. Az élclapok szereplőinek mintájára született alak a szerkesztőhöz küldött leveleiben színházi előadásokról is megírta a gondolatait. Kakas Márton később Jókai élclapjának, az Üstökösnek lett állandó szereplője, s Jókai alteregójává változott, aki fölényes értékítélettel mondott véleményt az önkényuralom korának Nemzeti Színházáról. Nem klasszikus kritikákkal találkoztak az olvasók, inkább a színház mindennapi életéről, a kulisszatitkokról értesültek, s természetesen arról, mit gondolt Jókai a Nemzeti Színház szerepéről, helyzetéről, az operai és drámai műsor viszonyáról. Jókai nem ekkor írt először színházról. Már legelső cikke, amely 1847. január 2-án jelent meg az Életképekben, polémiát váltott ki. Bizonyára meglepő szemlélete is hozzájárult ahhoz, hogy nem szokás őt a korszak színibírálói között emlegetni, noha beszámolói a Nemzeti Színház történetének a kevésbé ismert éveire irányítják a figyelmet. Kulcsszavak: Jókai Mór, Nemzeti Színház, magyar színikritika, magyar sajtótörténet
Tovább